English Lietuvių

Lapkričio 20-oji – Tarptautinė nerūkymo diena

nerukymoTarptautinė nerūkymo diena minima kasmet trečiąjį lapkričio ketvirtadienį. Jos tikslas – priminti visuomenei, kad rūkymas vis dar išlieka viena iš didžiausių asmens ir visuomenės sveikatos problemų, kad vis dar nesugebame apsaugoti savęs ir savo artimųjų nuo pragaištingų rūkymo padarinių. Tabakas yra didžiausias išvengiamas pavojus sveikatai Europoje – nuo jo ES kasmet miršta daugiau kaip pusė milijono žmonių.
Moksliniai tyrimai rodo, kad psichologinė priklausomybė nuo nikotino yra lygiavertė kokaino ar heroino sukeliamai priklausomybei ES sveikatos ir vartotojų reikalų Komisijos narys Johnas Dalli yra pasakęs: „Saugių cigarečių nebūna, o saugiausia yra, savaime suprantama, iš viso nerūkyti!".


Valstybinis psichikos sveikatos centras, kviesdamas minėti šią dieną siūlo ypatingą dėmesį atkreipti į vis labiau plintančias elektronines cigaretes. Elektroninė cigaretė – įrenginys, skirtas įvairioms medžiagoms iš specialios kapsulės išgarinti. Kapsulė pripildoma specialaus skysto mišinio iš propilenglikolio, aromatinių ir kitų medžiagų, tarp kurių dažniausiai būna ir nikotino. Nikotino kiekis elektroninėse cigaretėse labai skirtingas – vienose jo nėra iš viso, o kitose gali būtu net 48 mg. Dauguma medžiagų, naudojamų šiam skysčiui gaminti, leistinos vartoti kaip maisto priedai, tačiau neaišku, kaip jos kinta pakaitintos, koks jų poveikis kvėpuojant ilgesnį laiką. Yra keli skirtingi elektroninių cigarečių modeliai, tačiau jų veikimo principas vienodas – įkvepiami ir iškvepiami ne dūmai, o garai. Žmogus, įkvėpęs elektroninės cigaretės garų, jaučiasi taip, kaip rūkydamas paprastą cigaretę. Susiformavo klaidinga nuomonė, esą elektroninės cigaretės nekelia didelio pavojaus sveikatai ir gali būti puikus cigarečių pakaitalas. Atvirkščiai – jau yra tyrimų, kurie teigia, kad rūkant elektroninę cigaretę priklausomybė formuojasi kur kas greičiau. Pasaulio sveikatos organizacija skatina elgtis apdairiai, neskubėti pirkti ir vartoti elektroninių cigarečių, nes nėra iki galo ištirtos galimos jų vartojimo pasekmės. Ypač tai pavojinga vaikams, kuriems elektroninės cigaretės yra patrauklios ir kol kas nesunkiai prieinamos.
Jei norite mesti rūkyti (o tyrimai rodo, kad mesti norėtų iki 85 proc. rūkančiųjų), pirmiausia reikėtų atsižvelgti ir išanalizuoti psichologines prielaidas, dėl kurių jums sunku atsisakyti rūkymo.Tik nustoję neigti, kad rūkymas yra mirtinas, ir supratę, kaip kenkiate savo ir artimųjų sveikatai, lengviau sėkmingai ir visam laikui išmesite visas cigaretes.
Jei norite ir bandote mesti rūkyti, tačiau nepavyksta, pagalbos galima kreiptis į šeimos gydytoją, psichikos sveikatos ar priklausomybės ligų centrą.

 

 

Parengė Valstybinio psichikos sveikatos centro
Priklausomybės ligų skyrius